Tot begin 2012 was er nog geen vuiltje aan de lucht in autoland. Afgelopen
jaar werd afgesloten met een klapper: zo’n 550 duizend verkochte auto’s,
ondanks de slechte economische omstandigheden een bijzonder goed jaar. De
voorspoed leunde vooral op de zakelijke markt, waar de afzet met een kwart
steeg ten opzichte van het vorige jaar.

Vanaf begin 2012 ging het echter bergafwaarts. In de eerste twee maanden van
dit jaar kromp de markt respectievelijk 6 en 10 procent. ING verwacht dat de
verkopen over het hele jaar met 15 procent zullen krimpen. Dit drukt de
winstmarges van autodealers, die ze vorig jaar al terug zagen lopen van
gemiddeld 1,34 naar 0,78 procent.

Donderdag melde het Financieele Dagblad
dat het autobedrijf Broekhuis Holding de Twentse BMW-dealer Smudde
overneemt, die vestigingen heeft in Almelo, Enschede en Groenlo. Dit is
onderdeel van een groeiende trend van grote autodealers die alsmaar groter
worden. In 2009 hadden de vijftig grootste autobedrijven nog een derde van
de markt in handen. In 2010 lag dit getal volgens adviesbureau Dealer
Support Net op ruim 45 procent.

Onderscheiden met reparatie

In het donderdag verschenen kwartaalbericht over de autobranche van ING worden
er twee aanbevelingen gedaan voor dealers: schaalvergroting en en meer
nadruk op de werkplaats.

Volgens ING valt er nog veel te winnen op deze ‘traditionele winstmaker’ van
autodealers. Met name door aftersales aan te bieden voor meerdere merken en
zich ook te richten op oudere modellen, kunnen dealers hun winsten doen
stijgen.

Veel concurrentie autodealers

Wel waarschuwt ING voor het enorme aantal concurrenten op de universele markt,
een mix van onafhankelijke bedrijven, ketens, formules, fast-fitters (die
zich meer richten op specifieke onderdelen), webshops en merkfabrikanten.

In 2010 waren er 14.500 autobedrijven die zich bezighielden met de handel en
reparaties van personenauto’s, 10 procent meer dan in 2006. Hier komt nog
bij dat het totaal aan werk afneemt, gezien er in 2010 minder kilometers
werden gereden dan in 2009.

Daarbij kunnen grotere autobedrijven profiteren van hun schaal om nieuwe
concepten op de markt te zetten, waar kleine dealers een voordeel kunnen
hebben op het gebied van reputatie.

Merkdealers laten volgens ING nog veel kansen liggen met oudere auto’s. Zij
ontvangen weliswaar tweederde van de klanten met auto’s van 1 tot 3 jaar
oud. Bij de bezitters van auto’s die ouder zijn dan 11 jaar brengt echter
slechts een vijfde een bezoek aan de merkdealer.

Lees ook:

Particuliere autoverkoop krijgt dreun

Stand van Nederland: recessie zet door in het tweede
kwartaal

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl